Swingende spierpijn

Misschien ken je het wel. Gisteravond met vrienden en vriendinnen op stap geweest, drankje hier, drankje daar en maar blijven dansen. De alcohol verdooft immers wel enige gevoelens van vermoeide benen, dus waarom zou je ook stoppen?? Na afloop van de avond ga je naar huis en de volgende dag merk je het pas op: vermoeide spieren. Overal pijn, zelfs op plekken waar jij dacht dat je geen spieren zou hebben. In dit artikel vind je meer informatie over wat er mogelijk minder goed is gegaan.

Knieën en benen

Na een uitgebreide observatie heb ik gezien dat de "dansmoves" voornamelijk vanuit de knieën komen wanneer mensen dansen. Op zich is dat ook niet zo raar, want veelal zit je in een beperkte ruimte waar je dan maar moet dansen. Wat mij erg opviel bij mensen is dat zij bij het dansen een "knikkende" beweging maken, door hun knieën tussen op slot te zetten en dan weer door de knieën gaan. Op dat soort momenten dacht ik al: "Dat moet zeker klachten gaan opleveren. Ook al is het niet direct, dan wel na verloop van tijd."
Op het moment dat je deze beweging doet, moeten de banden van je knieën en knieschijven zich elke keer aanspannen en hierdoor komt er extra druk op de knieschijven. Dit heeft tot gevolg dat het kraakbeen en het scheenbeen meer belast worden en dat veroorzaakt op langere termijn sneller slijtage. Het beste is om je knieën iets gebogen te houden en om je knieën niet helemaal op slot te zetten.
Verder is door het dansen vaak dat je beenspieren vermoeid raken, dit kan na afloop enige spierpijn veroorzaken. Je bent vaak namelijk niet gewend om een paar uur achtereen actief te dansen waardoor je beenspieren even flink moeten werken de afvalstoffen af te voeren.

Schouders en rug

Pff, even te warm gekregen van het dansen. Dus je zoekt een plekje op aan de bar of aan een tafeltje. Even standje relaxt aannemen. En hier gaat het dan fout. Mensen gaan in elkaar gezakt zitten met de schouders naar voren toe. Alles zakt in. En dat is ook niet raar: de uurtjes gaan vlot voorbij en normaliter zou je zo in de nachtelijke uren slapen. Het lichaam wordt moe en je hebt de puf niet meer om rechtop te zitten. Echter, doordat mensen gebogen gaan zitten, moeten de rug- en schouderspieren zich rekken. Ook al voelt dit dan als een relaxte houding, voor je lichaam is het wat minder relaxt. Ondanks de vermoeidheid zou het beste zijn gewoon rechtop te blijven zitten, zodat je zo min mogelijk extra aanspant. Dit kan de dag erna nog wel eens tot een zeurende pijn leiden.

Dronken dansen

Wat ook niet geheel uitgesloten is, is dat je na verloop van tijd dronken raakt. Dronken mensen halen nog wel eens de gekste capriolen uit. Immers, door de drank denken mensen de hele wereld aan te kunnen. Met als gevolg dat in hun dans nog wel eens gekke bewegingen worden gemaakt. Van op de bar dansen tot aan de limbo. Veel verschillende dingen heb ik voorbij zien komen. Doordat je zo dronken bent, zijn gevoelens als verzuring, pijn en kou uitgeschakeld door het alcohol. Echter, wanneer de alcohol is uitgewerkt en je de volgende ochtend (of middag) wakker wordt, heb je overal pijn (naast je mogelijke kater) en voel je pas dat je verschillende spieren hebt gebruikt. Op dat moment kun je er natuurlijk weinig aan doen. Opvoedkundig zou je zeggen: dan moet je niet teveel drinken, dan word je niet dronken en haal je geen gekke capriolen uit.

Dansen zonder spierpijn

Wil je toch dansen, maar geen spierpijn krijgen. Dan zijn er wel dingen die je je voor kunt nemen. Met name de knieën in de gaten houden en niet al te gekke bewegingen willen maken. Daarnaast is het verstandig om naast het alcohol, ook vooral niet-alcoholische dranken (en liever ook niet met caffeïne) te drinken. Kies bij voorkeur gewoon voor water. Neem voldoende rust ook, na ongeveer elk half uur dansen vijf minuten pauze. Tenslotte: probeer rechtop te zitten als je zit.

En tenslotte: je hoeft niet dronken te worden om het gezellig te hebben, dus drink met mate. Mocht je veel spierpijn hebben, dan kun je overwegen een massage te nemen ter ontspanning. En klassieke massage of lomi lomi massage zou ik hierin adviseren. Boek direct!

© 2019 Romano Sandee