KANS: Hoe voorkom je klachten?

Veel mensen die in de praktijk langskomen hebben last van KANS, dit staat voor Klachten, Arm, Nek en Schouders en dit is een betere naam dan RSI, een begrip dat meer gericht is op de polsgewrichten en de ellebooggewrichten. KANS kan ontstaan wanneer je veel repeterende bewegingen maakt, dit kan zijn achter een computer, maar ook wanneer je actief een sport beoefent waarbij je dezelfde bewegingen moet maken of wanneer je veel auto moet rijden. Deze keer wil ik dan ook wat dieper ingaan op hoe je deze klachten kunt voorkomen. Ik ga kijken naar de meest voorkomende klacht per onderdeel (bijvoorbeeld de armen) en geef een suggestie om die specifieke klacht te voorkomen.

Armen

Als we kijken naar de armen, hebben de meeste mensen last van hun onderarm en/of polsgewrichten. Meestal wordt dit veroorzaakt door het slecht gebruiken van de computer, smartphones, tablets en door huishoudelijke activiteiten. Veelal komen deze klachten voort uit een overbelasting, nadat je vaak een eenzijdige beweging hebt gemaakt. 

Deze klachten kunnen worden voorkomen door de belastbaarheid te vergoten. Voor de onderarm kun je daarbij gebruik maken van een gewichtje van maximaal 1 kilo. Het gaat hierbij namelijk niet om de prestatie, maar om de vergroting van de belastbaarheid van de spier.  Vervolgens leg je je pols en arm net even over de rand van bijvoorbeeld een tafel en laat je je hand met het gewichtje zakken naar beneden, vervolgens trek je jouw hand op naar boven. Hierbij is het belangrijk dat je niet in de eindstand gaat staan van je polsgewricht. De eindstand is de stand dat je niet verder kunt.

De tweede oefening is met behulp van een Powerball. Misschien heb je deze al eens meegekregen in de praktijk: dit is een balletje dat door een bepaalde beweging hoge snelheden maakt tot 12000 rotaties per minuut. Hierbij is het belangrijk je pols recht te houden en je hand zo beheerst mogelijk te bewegen met het balletje.

Nek

Nekklachten kunnen ontstaan door veel verschillende oorzaken. Het meest voorkomend is door achter de computer te werken, maar ook door mensen langere tijd in een auto rijden. Om deze klachten te voorkomen is het belangrijk om bijvoorbeeld de nekspieren te rekken. Dit kun je doen door met je rechterhand je hoofd links te pakken en naar rechts te trekken. Doe dit erg rustig. Wanneer je dit te snel doet, kan dit namelijk zorgen voor duizelingen. Daarnaast is het niet verkeerd om met regelmaat rondjes te draaien met je hoofd. Zo zorg je ervoor dat de nek flexibel genoeg is. Tenslotte is het natuurlijk nog de optie om langs te komen voor een massage, zodat eventuele knopen die zijn gevormd, weggemasseerd kunnen worden. Soms kan dit niet in één keer, in dat geval kun je overwegen een massagekuurtje te nemen door eens per week langs te komen. 

Schouders

Tenslotte is zijn er veel klachten die voorkomen rond de schouders. En dit is ook niet zo gek. De schouders zijn immers de dragers van ons lichaam. Hierin ontstaan dan ook veel klachten, vooral  aan de binnenkant bij de wervelkolom ervaren veel mensen hinder, of aan de bovenkant. In dat laatste geval worden problemen vaak veroorzaakt door een schoudertas. Om dit soort klachten te voorkomen moet je bij het dragen van een schoudertas regelmatig te veranderen van schouder. Daarnaast kun je de schouders trainen door bijvoorbeeld je ellebogen naar je schouders in je zij te bewegen. Daarnaast kun je je armen strekken naar buiten en ze vervolgens langzaam omhoog en naar beneden bewegen om de kleine spieren binnen de schouder te rekken. Voor specifieke spieren kun je niet goed een oefening doen; daarvoor kun je een massage nemen om deze specifieke spieren te trainen.

Natuurlijk zijn er nu slechts een aantal voorbeelden genoemd van wat je zou kunnen doen. Veel van deze klachten moeten wel behandeld worden in combinatie met een massage, omdat er vaak knopen zijn ontstaan. Daarnaast kan ik ook specifiekere oefeningen meegeven als ik weet waar deze klachten precies zitten. 

 

Bekijk het online reserveersysteem om te zien wanneer ik plek voor je heb en boek direct een massage.

© 2019 Romano Sandee