Houding achter de computer

Waarschijnlijk heb je al eens een massage van mij gehad, misschien omdat je gewoon wilde ontspannen of nadat er pijn is ontstaan. Pijn en stijfheid in schouders en rug kunnen veelal voorkomen worden door bijvoorbeeld de juiste houding achter de computer te zitten. Deze week meer over de houding achter de computer. 

Tegenwoordig hebben veel mensen een laptop waarmee ze overal in huis mee computeren. Hierbij neem je zeer onnatuurlijke houdingen aan. Zo zul je als je de laptop op je schoot legt, al snel je armen in je zij zetten en zijn je polsen naar beneden gericht. In de afbeelding hieronder is links duidelijk te zien waar klachten zullen ontstaan bij het werken achter de laptop. Het gaat hier om een flink aantal gewrichten:

  • polsen
  • ellebogen
  • schouders
  • nek
  • onderrug

 

Juiste houding
 

Deze vorm van klachten komt echter erg vaak voor wanneer mensen bij een massage langs komen. De houding van afbeelding 1 is dan ook zeer ongezond en hierbij kunnen veel klachten ontstaan. Vooral bij meer dan een uur per dag achter de computer zal dit een probleem worden. Voor laptops is het daarom beter om een usb-toetsenbord en aparte muis te nemen, om zo de ergonomie te verbeteren. Let tijdens het computeren daarom op de volgende punten:

  • Ga rechtop je stoel zitten
  • Zet beide voeten recht op de grond met de benen iets uit elkaar
  • Kijk recht naar het beeldscherm, het liefst in een hoek van 90 graden
  • Gebruik de leuning van je stoel goed om van je elleboog tot je polsen het recht te houden of je polsen het liefst iets naar beneden

 

Bovenal, om overbelasting te voorkomen: neem voldoende pauze. Eens per twee uur even een kwartiertje weg van de computer zou ideaal zijn.

 

Lees ook het achtergrondartikel over de Smartphonepols en Tabletschouder.

© 2019 Romano Sandee