De meest voorkomende klachten in de knieën

Naast de schouderklachten, hebben de knieën in het menselijk lichaam het vaak ook zwaar te verduren. We gebruiken dit gewricht immers ook constant, bijvoorbeeld bij het lopen of fietsen. Maar ook in beroepen waarbij je veel staat, zoals in de horeca, in de zorg en in het kappersvak, belast je je knieën door de hele dagte staan. Het is dan ook niet zo raar dat je na verloop van tijd klachten kunt krijgen in je knieën. De meest voorkomende klachten worden veroorzaakt door overbelasting, het scheuren van de meniscus of slijtage (artrose). Ook speelt het een grote rol dat veel mensen hun knieën op slot zetten of hun gewicht continu verplaatsen van het ene been naar het andere been. In deze achtergrondinformatie lees je meer over hoe je de mogelijke klachten in je knieën kunt voorkomen.

 


Het kniegewricht

Het kniegewricht wordt gezien als een complex gewricht waarbij het scheenbeen en het dijbeen aan elkaar worden gekoppeld. Deze botten passen echter mechanisch gezien slecht op elkaar. Ze kunnen wel door de menisci aan elkaar worden gekoppeld en zo kunnen de kniegewrichten goed buigen. Met de meniscus kunnen ook vaak letsels optreden, die vooral bekend zijn bij voetballers en sporters.

Een letsel kan ook optreden bij ouderdom, waarbij de knieën pijn doen doordat de menisci de elasticiteit verliezen en harder worden. Hier is preventief helaas weinig aan te doen. Voor sporters geldt vooral dat je goed getraind moet zijn om zulke klachten te voorkomen. Toch is dit zelf niet altijd een garantie, omdat het letsel vaak optreedt bij een te snelle beweging.

Ook overbelasting zorgt voor knieklachten. Dit merk je bijvoorbeeld als je ineens acht uur gaat staan, terwijl je eerder dat niet langer dan een uur achtereen deed. Aan het einde van de dag voelen je knieën en benen moe aan. Ook kunnen je knieën door overbelasting dik worden en kan er vocht in het gewricht blijven zitten. Wanneer je van plan bent om langer te gaan staan of op je werk meer uren te gaan werken, zou ik adviseren om het aantal uren dat je staat langzaam uit te breiden. Dus als je gewend bent een uur te staan, bouw je dit eerst op naar 2,5 uur, dan 4 uur en daarna doe je steeds 1 à 1,5 uur erbij. Ook kun je in de sportschool ervoor kiezen je beenspieren aan te sterken, waardoor je de kracht om te blijven staan vooral uit je benen haalt, in plaats van alle druk op je knieën te zetten. Bij dit soort oefeningen is het zeer belangrijk dat je je knieën niet op slot zet. Wanneer je je knieën namelijk op slot zet, leg je alle druk op je knieën in plaats van je spieren. Hierdoor zullen de klachten in je knie vooralsnog niet afnemen.

Doordat mensen lang gaan staan als ze het niet gewend zijn, hebben ze vaak de neiging om hun gewicht te verdelen over beide benen (te ‘wankelen’). Hierbij verdeel je niet je gewicht evenredig over beide benen, maar je gebruikt eerst je linkerbeen als standbeen waar je al je gewicht op zet, vervolgens je rechterbeen. Na verloop van tijd ga je weer terug naar links en ben je continu aan het afwisselen. Dit zorgt ervoor dat je volledige lichaamsgewicht op één been én dus één knie staat, waardoor je knie flink belast wordt. Als je dus het gevoel hebt dat je knieën of benen vermoeid raken, dan kun je het beste op beide benen blijven staan. Mochten je benen toch erg vermoeid zijn, kies er dan voor te gaan zitten zodat de druk vooral op de bekken komt te liggen, in plaats van op de knieën.

Je knieën zijn altijd maar een kwetsbaar gebied. Zorg dan ook goed voor je knieën, net als voor de rest van je lichaam. Neem de tips uit deze dan ook achtergrondinformatie serieus.

 

  1. Snel contact!

  2. Wat wil je doen?(*)
    Ongeldige invoer
  3. Naam(*)
    Geen naam ingevuld
  4. Telefoonnummer(*)
    Geen telefoonnummer ingevuld
  5. E-mailadres(*)
    Geen (geldig) e-mailadres ingevuld
  6. Indien de afspraak tot 24 uur voor aanvang word geannuleerd, ben je conform de algemene voorwaarden verplicht de massage te voldoen. Indien het een massage(workshop) is met een waarde van meer dan € 100,-, dient de afspraak tenminste 72 uur voor aanvang geannuleerd te worden om dit kosteloos te kunnen doen. Het tijdstip van melden / klikken op verzenden is daarbij bindend.
  7. Wanneer en hoe laat was de geplande afspraak?
    Ongeldige invoer
  8. Je kunt online reserveren via het reserveersysteem. Het online reserveerysteem weergeeft de actuele beschikbaarheid binnen de openingstijden. Je kan tot 5 uur voor aanvang hier een reservering plaatsen.
  9. Wanneer online reserveren niet lukt, kun je een e-mail sturen of contact opnemen via het contactformulier waarin je de benodigde gegevens van je naam, telefoonnummer en e-mailadres, de gewenste massage en van hoe lang aangeeft. Daarnaast geef je minimaal 2 opties op wanneer je deze wil boeken, voor het geval het mogelijk al bezet is geraakt in de periode tussen de e-mail zending en dat ik voor jouw de reservering kan plaatsen.

    Je kan ook telefonisch reserveren: bel dan naar het nummer 06 - 3014 2725. In veel gevallen zul je de voice mail aan de lijn krijgen. Spreek je naam en telefoonnummer in, dan bel ik je zo spoedig mogelijk terug voor het maken van een telefonische afspraak, uiterlijk binnen 72 uur word de eerste belpoging ondernomen. De korting op online reserveren vervalt wanneer je op een andere wijze reserveert dan via het online reserveersysteem.
  10. Ik kan me voorstellen dat het lastig kiezen is. Daarom is er een online keuzehulp gemaakt waarbij je aan de hand van verschillende vragen je een advies word aangereikt welke massage ik zou adviseren voor jou.
  11. Je kunt bellen met het telefoonnummer 06 - 3014 2725 om een afspraak per telefoon te maken. Mocht ik niet in de gelegenheid zijn de telefoon te beantwoorden, dan kun je je naam en telefoonnummer inspreken, waarna ik je zo spoedig mogelijk (uiterlijk binnen 72 uur) terug bel met een afgeschermd nummer.

    Wanneer je online reserveert ontvang je een korting op de massage. Zie daarvoor de tarievenpagina.
  12. In het reserveersysteem word een tijdsvak van 5 uur gehanteerd voor aanvang van een massage. Toch kan het zijn dat je echt nog een massage nodig bent binnen deze tijd. Dan kun je dit formulier verzenden voor een spoedafspraak en zal ik je erover terug bellen. Ook kun je bellen naar 06 - 3014 2725 voor het maken van een afspraak. Echter kán het zo zijn dat ik je verzoek niet tijdig zie, je telefoon niet heb kunnen aannemen of reeds andere (privé)afspraken heb.

    Zie ik je spoed verzoek tijdig en kan er een afspraak plaatsvinden, dan zal ik door de aard van spoed een toeslag rekenen van 25% op het normale tarief. Bij spoedafspraken is het alleen mogelijk per PIN te betalen, het is dus niet mogelijk om spoedafspraken te maken en te voldoen met een cadeaubon.
  13. Vul hieronder 3 data in dat je zou kunnen met daarbij een tijd. Wanneer het je niet uit maakt qua tijdstip, geef dan een tijdvak aan, bijv. middag. Dan krijg je een afspraakvoorstel daarop aangepast mits mijn persoonlijke agenda dit toelaat.
  14. Je 1e voorkeur:(*)
    Ongeldige invoer
  15. Je 2e voorkeur:(*)
    Ongeldige invoer
  16. Je 3e voorkeur:
    Ongeldige invoer
  17. Welke duur van de massage wil je?(*)
    Ongeldige invoer
  18. Welke massage(workshop) zou je willen reserveren?(*)
    Ongeldige invoer
  19. Onderwerp:
    Ongeldige invoer
  20. Toelichting of vragen:
    Ongeldige invoer
  21. Ongeldige invoer
  22. Akkoord?(*)
    Ongeldige invoer
  23. Ik wil antwoord per:(*)


    Ongeldige invoer
  24. Nog niet aangevinkt
© 2018 Romano Sandee